Po co kupować gadżety reklamowe? Czy ta inwestycja się zwraca? Jak ją mierzyć, jak rozliczać ich efektywność? Każdy, kto kiedykolwiek planował budżet marketingowy musiał się zmierzyć z tymi pytaniami.
Zanim przystąpimy do dyskusji z dyrekcją albo księgowością na temat zakupów gadżetów, przypomnijmy sobie czemu w ogóle one mają służyć. Poniższa lista argumentów powinna przekonać każdego menedżera. Gadżety reklamowe to inwestycja, a nie zbędny koszt.
Poniżej 10 podstawowych problemów, które rozwiążą gadżety reklamowe. Można używać tej listy jako zestawu mocnych argumentów w dyskusjach o optymalnym podziale budżetu marketingowego.
- Rozdając gadżety reklamowe uruchamiasz zasadę wzajemności u osób, które są lub będą Twoimi klientami. Zasada jest prosta: Ty coś komuś, więc ktoś coś Tobie. Dalekosiężnym celem wydawania budżetu na materiały reklamowe jest wzrost sprzedaży produktów i usług właśnie tym osobom, którym te gadżety rozdaliśmy. Jeśli masz dostęp do dobrze zdefiniowanej grupy docelowej – nie wahaj się długo.
- Jesteś widoczny. Dobry gadżet, to widoczny gadżet. Oprócz obdarowanej osoby, komunikat marketingowy nadrukowany na gadżet może trafić do setek, a nawet tysięcy osób. Na przykład na tarczy zegara ściennego w ruchliwym miejscu, albo na czapeczce podczas festiwalu.
- Kruszysz lody. Gadżety otwierają zamknięte od zawsze drzwi, pomagają załatwić niemożliwe i „nie-da-sie” i „nie mam czasu”. Kto zna życie, ten wie.
- Podtrzymujesz relacje, z obecnymi klientami. Czują, że o nich nie zapominasz, w codziennej gonitwie za nowymi kontaktami.
- Dodajesz sobie prestiżu. Każdy upominek reklamowy ma swoją wartość estetyczną, praktyczną, użytkową. Przede wszystkim jest jednak nośnikiem Państwa informacji marketingowej, Przede wszystkim ma sprzedawać, a potem dopiero cieszyć. Nie odwrotnie.
- Kontakt non-stop z informacją. Komunikat marketingowy na gadżecie reklamowym nigdy nie śpi. Nie mozna go wyłączyć, nie można go ściszyć. Przy każdym użyciu przedmiotu reklamowego, nadrukowany przekaz przypomina o Twojej kampanii.
- Integrujesz zespół i pracowników. Przez wiele lat dostaw gadżetów reklamowych do firm, obserwowałem wręcz dziką ciekawość i entuzjazm pracowników z pojawienia się gadżetów firmowych. Bywało, że i produkcja stawała, i zarządy przerywały posiedzenia, żeby obejrzeć zawartość dostarczonych kartonów. Wprowadzało mnie to zawsze w lekką konsternację, dopóki nie zrozumiałem, że gadżety z nadrukiem są dla pracowników bardzo silnym narzędziem identyfikacji z firmą. Oni nie tylko pragną drobnych korzyści, które przynoszą gadżety, ale znacznie mocniej chcą czuć dumni z przynależności do firmowej społeczności. To ważny czynnik motywujący.
- Wzbudzasz szacunek. Nie każdą firmę stać, nie każda jest na takim poziomie rozwoju (często wynika to tylko z mentalności), nie każda potrafi inwestować w gadżety reklamowe. Te które sięgają po te narzędzia, są doceniane przez odbiorców.
- Korzystasz z dźwigni. Oto tajemnica wartości dodanej: gadżet reklamowy najlepiej działa wtedy, gdy jego wartość postrzegana przez odbiorcę jest wielokrotnie wyższa niż wynosi jego rzeczywista cena. To czysty zysk.
- Przebijasz konkurencję. Precyzyjnie wycelowane gadżety z nadrukiem mogą być prawdziwym rodzynkiem każdej kampanii reklamowej i wzbudzić wielki „buzz” wokół siebie. Niech odbiorcy zapomną, że upominek jest promocyjny. Wkomponujmy rozdawanie gadżetów w ciekawe i oryginalne akcje promocyjne: „call-to-action”, konkursy, programy lojalnościowe, akcje typu „tease”. Pomysł będzie dźwignią skuteczności gadżetów. Upominki reklamowe to narzędzia o zmiennej skuteczności, więc ich skuteczność marketingowa zmienia się w zależności od pomysłu na ich dystrybuowanie.