
SIWZ – Specyfikacja Istotnych Warunków Zamówienia
OPZ – Opis Przedmiotu Zamówienia
Druki, publikacje, nadruki, i gadżety reklamowe pojawiają się w zamówieniach publicznych i z wolnej ręki dosyć często w SIWZ, OPZ (opisach przedmiotu zamówienia). Prawidłowe sporządzenie specyfikacje i opisu przez Zamawiającego: urząd lub instytyucję ma zatem kluczowe znaczenie dla jakości, terminowości, ceny i estetyki planowanego zamówienia. Potrzebne są do tego pewne praktyczne umiejętności dotyczące przede wszystkim posługiwania się profesjonalnym słownictwem, nomenklaturą branżową. Czasem warto skorzystać z wiedzy Wykonawców lub innych specjalistów z zakresu projektowania graficznego i poligrafii. Nabycie tych umiejętności znacznie zredukuje ilość błędów powstałych po stronie wykonawców (np.: grafików i drukarni) jak i samych zamawiających.
1. Terminologia, słownictwo, sformułowania: konfrontacja wad i zalet języka opisu przedmiotu zamówienia z przykładami opisów opublikowanych
2. Najistotniejsze elementy projektu umowy z wykonawcami, związane z realizacją przedmiotu zamówienia, w kontekście jakości i reklamacji:
· zapis o przebiegu procesu weryfikacji tekstów
· zapis o przebiegu procesu autoryzacji i akceptacji kolorów do druku
· zapis o regulacjach prawnoautorskich odnoszących się do druku
· zapis o warunkach reklamacji wad druku
3. Techniki druku wykorzystywane przez dział promocji urzędu – przegląd cech istotnych dla OPZ-tu (offset, cyfrowy druk dziełowy, rotograwiura, fleksografia, cyfrowy druk wielkoformatowy, sitodruk, tampondruk, termografia, druk soczewkowy)
4. Elementy zapytania o cenę – analiza składników zapytania w kontekście problemów, nieścisłości sformułowań i obowiązującej nomenklatury pojęciowej:
· zdefiniowanie formatów lub wymiarów przedmiotu zamówienia
· nomenklaturowa zasada definiowania kolorów druku i nadruku
· charakterystyka i opis papieru i innych podłoży do druku
· poprawność sformułowań określających sposób uszlachetnienia i wykończenia druków oraz specyfikacja prac introligatorskich; rodzaje uszlachetnień i wykończeń
5. Opis przedmiotu zamówienia – ćwiczenia polegające na analizie opisów druków wykonywanych różnymi technikami poligraficznymi:
· nazwa przedmiotu zamówienia – terminologia i sformułowania na przykład negatywnych i pozytywnych; grupy, wady i zalety stosowanych sformułowań
· przykłady opisów zawierające wady pojedynczych elementów w opisach
· przykłady opisów uniemożliwiających wykonanie kalkulacji i sporządzeni oferty przez wykonawcę
· wzory opisów prawidłowych (tu m.in. publikacji wielostronicowej, teczki firmowej, sztancowanego gadżetu poligraficznego, kalendarza, nadruku na długopis, ołówek, gadżet itp.)
6. Pytania i odpowiedzi – rozstrzyganie spornych kwestii