Zamawiasz gadżety reklamowe i wszystko idzie zgodnie z planem do momentu, gdy przekazujesz agencji reklamowej grafiki do druku lub nadruku, które chcesz umieścić na materiałach. Tu zaczynają się nieporozumienia: agencja twierdzi, że coś się nie nadaje, coś nie wyjdzie i że za coś trzeba będzie dopłacić. Używa przy tym profesjonalnych terminów, które ciężko zrozumieć. Co gorsza – zwykle ma rację.
Żeby wykonać nadruk potrzebujemy od Was materiału źródłowego, czyli oryginalnej grafiki lub logo w wersji wektorowej („w krzywych”), opracowanego w programie komputerowym i o zrozumiałych, jednoznacznych parametrach technicznych. Każda przekazana przez Was grafika jest przez nas sprawdzana i oceniana pod kątem zgodności z technologiami nadruku, Następnie jeśli się nadaje, to na jej podstawie przygotowujemy ostateczny projekt graficzny gadżetu reklamowego do ostatecznej akceptacji przez Was.
Tu ważna uwaga: to nie klienci robią wizualizacje gadżetów reklamowych, tylko my, ponieważ opracowujemy projekty nadruku na gadżetach w oparciu o możliwości maszyn, uwzględniając ograniczenia samego produktu oraz w oparciu o wycenę nadruku, na jaką się umówiliśmy. W większości nasi klienci nie znają uwarunkowań technologicznych nadruku na tyle dobrze, żeby przekazać nam gotową i poprawną wizualizację nadruku na przedmiocie. To jest OK – po prostu prześlijcie nam grafiki do druku lub nadruku w wersji wektorowej, a resztę zrobimy my. Kolejna uwaga: jeśli dostarczacie nam grafikę, którą trzeba dopiero opracować na potrzeby produkcji reklamowych, wiąże się to dla nas z kosztami, czyli dosyć żmudną i dodatkowo płatną pracą dla naszego grafika, który musi przerobić bitmapę (np.: zdjęcie, rysunek) na wersję wektorową, którą dopiero będzie można nadrukować. Warto zatem posiadać wersje wektorowe swoich logotypów i grafik. Oszczędzi to nam wszystkim czas, pieniądze i z pewnością dzięki temu unikniemy wielu nieporozumień.
Grafika rastrowa to rodzaj grafiki komputerowej, która jest obrazem o wielu stopniach nasycenia koloru, złożonym z pikseli. Obraz jest budowany z siatki prostokątnej składającej się z pikseli, które leżą obok siebie. Dla obrazów czarno białych siatka nazywana jest bitmapą, a dla barwnych, piksmapą. Kolor pojedynczego piksela określany jest osobno. Kolory na ekranie komputera przedstawiane są w modelu RGB. W modelu kolorów RGB każdy kolor budowany jest z trzech bazowych kolorów (czerwonego – R, zielonego – G i niebieskiego – B). Dokładność odwzorowania oryginału uzależniona jest od ilości pikseli w obrazie, która wpływa na jego jakość.
Grafika obiektowa (wektorowa) to rodzaj grafiki wielotorowej. Obraz tworzony jest przy pomocy tzw. obiektów. Obiekty natomiast zbudowane są z prymitywów, czyli prostych geometrycznych figur (okręgi, wielokąty, odcinki, krzywe). Każdy prymityw określany jest przy pomocy konkretnych parametrów. Obiekt natomiast ma wyznaczone atrybuty, które mówią np. o kolorze linii, jej grubości, stopniu przezroczystości czy kolorze wypełnienia figury. W grafice tej poszczególne obiekty mogą być pogrupowane i podlegać edycji niezależne od siebie.
Kerning to modyfikowanie odstępów (światła) między poszczególnymi znakami w tekście, aby podnieść jego estetykę. Najczęściej powoduje zmniejszenie odstępu między konkretnymi literami. Litery te stanowią parę kermingową, którą tworzy się w celu uregulowania odstępu między nimi, gdy standardowe światło nie jest właściwe. Najczęściej występującą parą kermingową stanowią litery „A” oraz „V”.
Prepress jest kompleksowym procesem wyrobów poligraficznych, który pozwala na przetworzenie oryginału w gotową postać do reprodukcji drogą cyfrową bądź analogową, obejmując skład oraz montaż do przygotowanej formy drukowej. Prepress jest pierwszym etapem w procesie produkcyjnym wyrobów poligraficznych obejmującym projekty komputerowe (opracowanie tekstów, przygotowanie ilustracji), przygotowanie form kopiowych i form drukowych oraz wszystkie czynności związane z przygotowaniem maszyny do druku. Po nim następuje drukowanie, prace introligatorskie oraz procesy wykończeniowe.

Jak przygotować projekt grafiki do druku lub nadruku
Nie martw się, jeśli napotkasz na niezrozumiałe słownictwo: wszystkie techniczne pojęcia są gruntownie wyjaśnione na moim blogu i podlinkowane w tym tekście. Poniżej przedstawiam zestawienie parametrów logotypów i grafik, wymaganych przy wykorzystaniu najpopularniejszych technik znakowania.
- Tampodruk (długopisy reklamowe, breloczki, drobne gadżety reklamowe)
a. potrzebujemy grafiki w wersji elektronicznej – pliku w formacie wektorowym z rozszerzeniem .cdr (wersja CorelDraw 14), .eps lub .pdf. Jeśli dysponujesz mapą bitową (zdjęciem) grafiki, to przyjmujemy tylko wersje jednokolorowe,
b. tampodruk ma ograniczone możliwości nadruku grafiki w rozbarwieniu CMYK, najlepiej drukować pełne kolory,
c. kolorystyka w pliku zdefiniowana wg skali Pantone (część C dla papierów powlekanych),
d, czcionki użyte w grafice powinny byc zamienione na krzywe. Drukujemy czcionki nie mniejsze niż 0,5mm wysokości.
2. Sitodruk (koszulki, torby, tkaniny, płaskie, duże powierzchnie)
a. potrzebujemy od Ciebie grafiki w wersji elektronicznej – pliku w formacie wektorowym z rozszerzeniem .cdr (wersja CorelDraw 14), .eps lub .pdf. Jeśli dysponujesz mapą bitową (zdjęciem) grafiki, to przyjmujemy tylko wersje jednokolorowe,
b. kolorystyka w pliku zdefiniowana wg skali Pantone (część C dla papierów powlekanych), lub CMYK przy obrazach wielokolorowych,
c, czcionki użyte w grafice powinny byc zamienione na krzywe. Drukujemy czcionki nie mniejsze niż 1mm wysokości.
3. Grawer laserowy (grawer w metalu, drewnie, szkle, itp.)
a. Potrzebujemy od Ciebie grafiki w wersji elektronicznej – pliku w formacie wektorowym z rozszerzeniem .cdr (wersja CorelDraw 14), .eps lub .pdf. Jeśli dysponujesz mapą bitową (zdjęciem) grafiki, to przyjmujemy tylko wersje jednokolorowe.
b. kolorystyka w pliku zdefiniowana wg skali Pantone (część C dla papierów powlekanych), aczkolwiek pamiętaj, że do graweru nadają się wyłącznie wersje monochromatyczne (jednokolorowe) grafik lub logotypów. Jeśli takimi nie dysponujesz, będziemy musieli uprościć wielokolorową grafikę do jednego koloru.
c, czcionki użyte w grafice powinny byc zamienione na krzywe. Drukujemy czcionki nie mniejsze niż 0,5mm wysokości.
4. Haft komputerowy
a. Potrzebujemy grafiki w wersji elektronicznej – pliku w formacie wektorowym z rozszerzeniem .cdr (wersja CorelDraw 14), .eps lub .pdf. Jeśli dysponujesz mapą bitową (zdjęciem) grafiki, to przyjmujemy tylko wersje jednokolorowe.
b. kolorystyka w pliku zdefiniowana wg skali Pantone (część C dla papierów powlekanych). Kolory nici dobieramy weg specjalnej palety hafciarskiej, zbliżonej do kolorystyki Pantone. W przypadku, gdy w Waszej grafice jest rzadko używany kolor Pantone, warto zrobić próbę haftu do akceptacji. Zapomnijmy o CMYKu – wyhaftujemy tylko pełne kolory.
c, czcionki użyte w grafice powinny byc zamienione na krzywe. Drukujemy czcionki nie mniejsze niż 5mm wysokości. Najmniejsza czytelna litera wykonana techniką haftu może mieć nie mniej niż 5mm wysokości.
Uwagi dodatkowe:
- Warto zapisywać grafiki i logotypy w programie komputerowym w wersji o jeden stopień niższej niż używamy.
- Warto czytać mojego bloga – zakładka NADRUKI zawiera wszystkie niezbędne informacje.
Warto też zamawiać proofy (obitki próbne), jeśli mamy wąrpliwości co dośpodziewanego efektu.
Odbitka to obraz z formy drukowej przeniesiony przy użyciu farby lub innego środka barwiącego na podłoże drukowe albo za pomocą diapozytywu (przeźrocza) na papier metodami fotochemicznymi. Rodzaje odbitek:
- - próbna – stworzona przed ukończeniem matrycy,
- - contre-épreuve – stworzona z odbitki, stanowi lustrzane odwrócenie rysunku,
- - avant la lettre – stworzona przed wygrawerowaniem tekstu,
- - avec la lettre – stworzona po wygrawerowaniu tekstu,
- - weryfikacyjna – stworzona po unieważnieniu negatywu (obrazu).
Odbitka próba jest drukarską lub wykonaną metodami fizykochemicznymi odbitką, która służy do sprawdzenia efektów na przygotowanych elementach.
Na koniec tradycyjnie – zaproszenie do współpracy
Od 1998 roku pomagamy klientom wybrać i zamówić gadżety reklamowe z nadrukiem, gadżety promocyjne, materiały reklamowe, czy wreszcie prezenty firmowe dla pracowników. Wykonujemy nadruki, grawer i haft. Nie lubimy się chwalić, ale dostarczyliśmy gadżety firmowe dla kilkunastu tysięcy Klientów w całej Polsce i za granicą. Byłoby nam bardzo miło współpracować równiez z Tobą.
Agencja Reklamowa Szczecin – Butterfly Gadżety Reklamowe
Aleja Bohaterów Warszawy 98 • 70–341 Szczecin • tel. 91 421 3677 • fax 91 883 5139
e-mail: info@promoshop.pl