
Nauka praktycznych umiejętności sporządzania opisu przedmiotu zamówienia oraz zapytań o cenę i o ofertę dzięki dedykowanym ćwiczeniom – nabycie umiejętności posługiwania się nomenklaturą określeń i terminów niezbędnych do sporządzenia profesjonalnego OPZ-tu oraz do współpracy z wykonawcami z obszaru projektowania graficznego i poligrafii oraz nabycie umiejętności identyfikowania źródeł pochodzenia błędów powstałych po stronie wykonawców (grafików czy drukarni)
1. Terminologia, słownictwo, sformułowania: konfrontacja wad i zalet języka opisu przedmiotu zamówienia z przykładami opisów opublikowanych
2. Najistotniejsze elementy projektu umowy z wykonawcami, związane z realizacją przedmiotu zamówienia, w kontekście jakości i reklamacji:
· zapis o przebiegu procesu weryfikacji tekstów
· zapis o przebiegu procesu autoryzacji i akceptacji kolorów do druku
· zapis o regulacjach prawnoautorskich odnoszących się do druku
· zapis o warunkach reklamacji wad druku
3. Techniki druku wykorzystywane przez dział promocji urzędu – przegląd cech istotnych dla OPZ-tu (offset, cyfrowy druk dziełowy, rotograwiura, fleksografia, cyfrowy druk wielkoformatowy, sitodruk, tampondruk, termografia, druk soczewkowy)
4. Elementy zapytania o cenę – analiza składników zapytania w kontekście problemów, nieścisłości sformułowań i obowiązującej nomenklatury pojęciowej:
· zdefiniowanie formatów lub wymiarów przedmiotu zamówienia
· nomenklaturowa zasada definiowania kolorów druku i nadruku
· charakterystyka i opis papieru i innych podłoży do druku
· poprawność sformułowań określających sposób uszlachetnienia i wykończenia druków oraz specyfikacja prac introligatorskich; rodzaje uszlachetnień i wykończeń
5. Opis przedmiotu zamówienia – ćwiczenia polegające na analizie opisów druków wykonywanych różnymi technikami poligraficznymi:
· nazwa przedmiotu zamówienia – terminologia i sformułowania na przykład negatywnych i pozytywnych; grupy, wady i zalety stosowanych sformułowań
· przykłady opisów zawierające wady pojedynczych elementów w opisach
· przykłady opisów uniemożliwiających wykonanie kalkulacji i sporządzeni oferty przez wykonawcę
· wzory opisów prawidłowych (tu m.in. publikacji wielostronicowej, teczki firmowej, sztancowanego gadżetu poligraficznego, kalendarza, nadruku na długopis, ołówek, gadżet itp.)
6. Pytania i odpowiedzi – rozstrzyganie spornych kwestii