Strona główna Ciekawostki Bezpieczne gadżety odblaskowe

Bezpieczne gadżety odblaskowe

Zanim zamówimy artykuły odblaskowe z nadrukiem, musimy sobie jasno odpowiedzieć na pytanie, czy chodzi nam o osobiste elementy bezpieczeństwa, które rzeczywiście powinny chronić pieszych i rowerzystów przed wypadkiem, czy też w zupełności wystarczy nam chiński gadżet „odblaskowy”, który nie spełnia żadnych norm przewidzianych dla tego rodzaju produktów i jest wyłącznie upominkiem reklamowym.

Należy też zdać sobie sprawę, że taki gadżet nie spełniający norm bezpieczeństwa, użyty na drodze nie uchroni przed wypadkiem. Wręcz zagraża bezpieczeństwu użytkownika. Trzeba wiedzieć, że elementy bezpieczeństwa na drodze na terenie Unii Europejskiej powinny odpowiadać dyrektywie 89/686/EEC, oraz spełniać normę europejską EN13356 dla produktów bezpieczeństwa codziennego użytku (ew. normę EN471 dotyczącą bezpieczeństwa w ruchu drogowym). Certyfikat spełniania normy wydawany jest imiennie producentom elementów odblaskowych na terenie UE, po uprzednich dokładnych pomiarach laboratoryjnych ilości luksów światła padającego i odbitego. Normy są wydawane z zaleceniem minimalnej powierzchni odblaskowej elementu dla używanej folii odblaskowej (powierzchnia minimalna 15cm2, maksymalna 50cm2). Nie muszę dodawać, że uzyskanie takiego certyfikatu bezpieczeństwa nie jest w zasięgu każdego chętnego, a powszechnie spotykane w katalogach gadżety odblaskowe z Chin, mogą o takim certyfikacie tylko pomarzyć. Sprawę ułatwia fakt, że na świecie istnieje tylko dwóch producentów folii spełniającej tak wysokie wymagania – są to amerykańskie firmy 3M Scotchlite (najpopularniejsza w Polsce) oraz Reflexite. Tak więc producenci odblasków nie mają specjalnego wyboru, kupując folie do produkowanych przez siebie elementów.

Jak rozpoznać produkty spełniające normę EN13356:2001 ? (na przykładzie folii 3M):

1.Dyskretny wzór z małych trzech trójkątów na powierzchni folii. Trzy małe trójkąciki oznaczają produkty firmy 3M. Jest to wyróżnik, gwarantujący oryginalne pochodzenie folii 3M – obecnie najlepszej folii odblaskowej na świecie.

2.Nadruk grafiki, czy logo na elemencie odblaskowym jest nanoszony od środka folii, a nie na jej powierzchni (czyli od zewnątrz). Chodzi tu o widoczność elementu odblaskowego, która mogłaby zostać ograniczona przez nałożoną farbę. Drukując od środka (odbywa się to na etapie produkcji elementu, a nie na gotowym elemencie) uzyskujemy zarówno zadowalające odwzorowanie grafiki, jak niezakłócony efekt odblaskowy, wymagany dla produktów bezpieczeństwa drogowego.

3.Dwie cienkie linie proste biegnące przez folię, tworzące na powierzchni odblaskowej kwadraty o wymiarach 22,5cm x 22,5 cm. Gdy na produkcie nie ma tych linii, to oznacza to, że produkt nie spełnia normy EN13356, ponieważ mikropryzmaty (w folii 3M jest to 7000 mikropryzmatów na 1 cm2 !!!) nie są ułożone pod optymalnym kątem, zapewniającym odblask światła. Linie pojawiają się przy specyficznej technologii wytwarzania atestowanej folii. Dodam, że umieszczenie tysięcy mikropryzmatów pod odpowiednim kątem jest procesem bardzo trudnym i zaawansowanym technologicznie – stąd tylko dwóch producentów na świecie.

4.Powierzchnia odblaskowa mieści się w przedziale 15-50 cm2.

5.Producenci umieszczają widoczne oznaczenia norm i dyrektyw na produktach, formie metek i nalepek.

Na zdjęciach przedstawiam wyprodukowane przez nas opaski odblaskowe zgodne z omawianą normą:

Na naszej stronie internetowej możecie Państwo dokonać porównań gadżetów odblaskowych spełniających i niespełniających omawianą normę.

Decyzja o tym, które kupić zależy od Państwa… No i od rzeczywistych potrzeb. Dodam, że certyfikowane odblaski nie szokują specjalnie ceną.

Odpowiednio dobrane gadżety reklamowe powinny ilustrować pewną ideę lub koncepcję. Podobnie jak ekologia, w ostatnich czasach duży nacisk kładziony jest na bezpieczeństwo dzieci na drodze.  To tworzy wielkie zapotrzebowanie na gadżety odblaskowe i elementy zawierające odblaski, np.: ubrania, torby i tornistry.

Warto w nie inwestować też z innej przyczyny. Dbałość o bezpieczeństwo na drodze sprawia, że budujemy wizerunek firmy odpowiedzialnej. Społeczna odpowiedzialność biznesu jest kolejnym silnym trendem, o jaki zabiegają marki.

W 2013 roku nowelizacja ustawy Prawo o ruchu drogowym wprowadziła obowiązek posiadania elementów odblaskowych dla pieszych poruszających się po zmroku poza obszarem zabudowanym. Zas w obszarze zabudowanym, przepis ten dotyczy dzieci. Na szczęście istnieje wiele atrakcyjnych form akcesoriów odblaskowych, dzięki czemu dzieciaki noszą odblaski bardzo chętnie:

  • odblaskowe opaski samozaciskowe
  • breloki odblaskowe
  • odzież reklamowa z elementami odblaskowymi
  • elementy ubioru, takie jak wstawki tkaniny odblaskowej, zawieszki, przywieszki, znaczki na szpilce, itp.
  • kamizelki odblaskowe

Mały koszt odblasków sprawia, że znakomicie nadają się na gadżety reklamowe przy niemal każdej akcji promocyjnej, z towarzyszeniem instytucji publicznych (np.: można zaangażowac w nią Zespół Prewencyjny Policji, Wojewódzki Ośrodek Ruchu Drogowego, samorząd Miasta lub Gminy) oraz mediów, które nader chętnie angazują się w akcje poprawy bezpieczeństwa na drodze.

W ten sposób oznakowane logotypem gadżety odblaskowe zyskają rozgłos wraz z ich fundatorem lub sponsorem.

Must Read

Sportowe bidony z nadrukiem

Sportowe bidony z nadrukiem stały się idealną formą reklamą. W związku z tym, iż wielu osobom...

Parasole reklamowe z nadrukiem logo firmy

Dobry gadżet reklamowy powinien być praktyczny, dobrze widoczny, a także wzbudzać pozytywne skojarzenia – takie wymagania...

Słodycze i cukierki reklamowe z nadrukiem logo

„Reklama dźwignią handlu” to stare i znane powiedzenie. W obecnych czasach dotyczy nie tylko handlu, ale...

Tanie prezenty świąteczne dla firm

Gadżety i upominki świąteczne dla klientów, kontrahentów, a także pracowników, to od dawna praktykowana tradycja. Dlaczego jednak...

Balony reklamowe z nadrukiem logo

Na rynku gadżetów reklamowych i promocyjnych dostępna jest naprawdę olbrzymia liczba najróżniejszych, niezwykle ciekawych i atrakcyjnych...