Strona główna Uncategorized Czym właściwe jest marketing b2b?

Czym właściwe jest marketing b2b?

Marketing b2b jest skierowany do grupy branżystów, ekspertów i specjalistów. Mniej w nim emocji i fa jerwerków reklamowych, a więcej technicznej, konkretnej wiedzy o sprzedawanych produktach lub usługa ch. Marketing b2b kłądzie nacisk na wizerunek firmy i produktu, relacje biznesowe i osobiste z decyd entami. Odbiorcy są ściśle zdefiniowani, sprofilowani. Nie wszystkie narzędzia klastycznego marketin gu mają tu takie samo zastosowanie. Reklama medialna i Social Media mogą się tu nie sprawdzić. Należ y więc dobierać je z głową.

Język:

Marketing B2B realizowany jest w formie business-to-business, a zatem skierowany jest do osób decyzyjnych w firmach. Stosują go firmy, które sprzedają swoje produkty bądź usługi innym firmom. W odróżnieniu od marketingu B2C – skierowanego do konsumentów, marketing B2B jest bardziej bezpośredni i zawiera w sobie więcej konkretnej wiedzy. Wynika to z tego, że decyzje zakupowe podejmowane są zazwyczaj zespołowo. Jest to więc dłuższy proces sprzedażowo-decyzyjny, w którym większe znacznie odgrywają osobiste relacje z potencjalnymi klientami. A więc komunikacja marketingowa w tym przypadku musi być oparta na logice, nie zaś emocjach.

B2B marketing – jak to się zaczęło?

Zanim pojawił się internet marketing B2B działa w oparciu o dobrze przeszkolonych handlowców. Ich zadaniem było najpierw uświadomienie klientów jakie mają lub mogą napotkać problemy i oczywiście przedstawić im najlepsze rozwiązania. Wówczas można było rozpocząć proces sprzedaży.

Wraz z pojawianiem się internetu, możliwości uświadamiania czy edukacji klientów nieco się zmieniły. Obecnie w tym celu sięga się po Content Marketing, który – jeśli jest dobrze prowadzony – potrafi przyciągnąć wielu klientów.

Marketing B2B i jego cechy charakterystyczne

  1. Wielkość rynku – rynki B2B są zazwyczaj małe i obejmują kilka bądź kilkanaście perspektyw sprzedaży. A zatem taki marketing musi być ukierunkowany by dotrzeć do klienta.
  2. Proces zakupowy – najczęściej definiowany jest w miesiącach. Co więcej, sprzedaż jest złożona, a to z reguły wymaga dodatkowych miesięcy.
  3. Proces sprzedażowy – ma charakter sprzedaży doradczej, musi więc być oparta na zrozumieniu potrzeb klienta, a także rozwijaniu relacji zaufania.
  4. Decyzje zakupowe – podyktowane są potrzebami oraz dostępnym budżetem, dlatego są bardziej racjonalne. Do tego dochodzi dłuży proces decyzyjny, bowiem angażuje większą ilość niż przy marketingu B2C.
  5. Koszty sprzedaży – wymagają większych nakładów finansowych i zazwyczaj zakupy zaczynają się od kilku tysięcy złoty.
  6. Wartość klienta – jest znacznie wyższa niż przy B2C, ponieważ wiąże się z wyższymi kosztami sprzedaży i dużym prawdopodobieństwem kontynuacji współpracy z zadowolonym klientem.
  7. Wartość marki – identyfikacja danej marki na rynku tworzona jest poprzez relacje osobiste oraz sprzedaż konsultacyjną.

Marketing B2B – dla kogo jest przeznaczony?

Marketing B2B powstał z myślą o firmach sprzedających swoje produkty bądź usługi innym firmom. Transakcje tego typu mogą uwzględniać na przykład:
• akcesoria i narzędzia,
• rozwiązania w zakresie bezpieczeństwa,
• oprogramowania jako usługi (SaaS),
• usługi doradcze bądź finansowe,
• sprzęt biurowy.

Skutecznie prowadzone kampanie reklamowe w ramach marketingu B2B wpływają na cały proces decyzyjny w firmie. Dlatego muszą one być prowadzone w oparciu o logiczną, nie emocjonalną komunikację, z dużym nastawianiem na osobiste relacje z klientami oraz wykorzystaniem wizerunku eksperta w branży. A zatem jest to dłuższy proces sprzedażowo-decyzyjny.

Must Read

Sportowe bidony z nadrukiem

Sportowe bidony z nadrukiem stały się idealną formą reklamą. W związku z tym, iż wielu osobom takie bidony towarzyszą na co dzień,...

Parasole reklamowe z nadrukiem logo firmy

Dobry gadżet reklamowy powinien być praktyczny, dobrze widoczny, a także wzbudzać pozytywne skojarzenia – takie wymagania spełniają również parasole reklamowe z nadrukiem...

Słodycze i cukierki reklamowe z nadrukiem logo

„Reklama dźwignią handlu” to stare i znane powiedzenie. W obecnych czasach dotyczy nie tylko handlu, ale wszystkich gałęzi gospodarki. Może mieć różne...

Tanie prezenty świąteczne dla firm

Gadżety i upominki świąteczne dla klientów, kontrahentów, a także pracowników, to od dawna praktykowana tradycja. Dlaczego jednak tak się robi? Co powoduje,...

Balony reklamowe z nadrukiem logo

Na rynku gadżetów reklamowych i promocyjnych dostępna jest naprawdę olbrzymia liczba najróżniejszych, niezwykle ciekawych i atrakcyjnych rzeczy, które skutecznie potrafią przykuwać wzrok,...