Strona główna Uncategorized Co to jest, czemu służy i jak jest realizowany marketing terytorialny?

Co to jest, czemu służy i jak jest realizowany marketing terytorialny?

Co to jest, czemu służy i jak jest realizowany marketing terytorialny?

Przyzwyczajeni jesteśmy, że marketing może być wykorzystywany jedynie do promocji towarów i usług. W końcu to właśnie one są najczęściej widoczne w reklamach telewizyjnych, radiowych, czy też na billboardach. A przecież miejsca takie jak miasta, gminy, czy też całe województwa, również mogą być towarami. I z takiego właśnie założenia wychodzi marketing terytorialny. Czym on jednak dokładnie jest, czemu służy i co najważniejsze, w jaki sposób może być realizowany?

Czym jest marketing miejsc?

Czym zatem jest dokładnie marketing terytorialny? W ogromny skrócie jest to szereg działań mających na celu kreowanie pozytywnego wizerunku danego miejsca. Może to być gmina, powiat, czy też województwo, lub po prostu pojedyncze miasto. W jaki sposób można to osiągnąć? Jak może przebiegać promocja miasta lub gminy? Najważniejszymi celami stawianymi podczas marketingu terytorialnego są takie efekty jak przyciągnięcie do danego region konkretnego typu osób, np. studentów, specjalistów z różnych dziedzin, lub chociażby turystów. Dodatkowo pożądane jest zwiększenie zadowolenia mieszkańców, przyciągnięcie inwestorów, czy też zachęcenie mieszkańców innych regionów do przeprowadzki. Nadrzędnym jednak celem w wielu przypadkach jest zmiana powszechnej, często niemającej związku z rzeczywistością opinii o danym regionie.

Dlaczego warto stosować marketing terytorialny?

Co powoduje, że warto stosować marketing terytorialny? Czy nie wystarczy, aby miasto rozwijało się w swoim tempie, bez pomocy takich mechanizmów promocyjnych? Niestety nie, ponieważ najważniejszą kwestią, z jakiej trzeba zdać sobie sprawę to, że miasto, powiat, czy też jakikolwiek inny region, nie jest samotną wyspą na mapie świata. Podlega on stałej konkurencji i tylko określone działania pozwalające lepiej wypaść niż inne regiony, są w stanie zapewnić mu odpowiedni rozwój. Przykładowo przyciągając większą liczbę turystów lub studentów, można liczyć na bezpośredni zastrzyk gotówki. Przyciągając inwestorów, można liczyć na dalekosiężny rozwój danego miejsca na wielu płaszczyznach. Począwszy od pozyskania technologii, po miejsca pracy, wpływy z tytułu podatków itd.

W jaki sposób można realizować marketing terytorialny?

O tym, jak istotna jest odpowiednia promocja gminy czy też miasta, zdaje sobie sprawę bez wątpienia każdy włodarz. Nie każdy jednak wie, jak powinny być realizowane zagadnienia z dziedziny marketingu terytorialnego, aby były one skuteczne.
Najważniejszą sprawą, o której trzeba pamiętać to, że jakiekolwiek działania, które zostaną podjęte w tej materii, nie przyniosą rezultatu w rok, dwa czy też przez całą kadencję danego burmistrza, czy też prezydenta. Na efekty często poczekać trzeba wiele lat, a przez to wymagana jest ciągłość działań i strategii, bez względu na osobę przy sterze. Po drugie, samo ładnie zaprojektowane logo i chwytliwe hasło nie wystarczą. Konieczna jest wielopłaszczyznowa strategia rozwoju, która swoją atrakcyjnością przyciągnie docelowe grupy. Oczywiście organizowanie festiwali czy też innych tego typu imprez jest jak najbardziej wskazane, lecz warto pomyśleć również o nieco bardziej przyziemnych sprawach związanych z codziennym życiem mieszkańców.

Must Read

Co powinna zawierać księga znaku, czemu służy, jak ją stworzyć i jak używać?

Księga znaku to opracowanie przedstawiające system wizualny marki lub firmy, znak - logo i jego zastosowanie w różnych warunkach, na różnych przedmiotach,...

Czemu służy i w jaki sposób jest realizowany marketing sportowy?

Marketing sportowy to różnego rodzaju działania, wykorzystujące narzędzia marketingowe, w celu promocji produktów lub też usług stricte związanych ze sportem, takich jak...

Czym właściwie jest proces i metoda design thinking?

Nauka, a także wiedza powszechna, ta którą uzyskujemy w codziennym działaniu, wykształciła wiele metod, procedur radzenia sobie z kwestiami problemowymi. Jednakże jeden...

Co to jest, czemu służy i jak jest realizowany marketing terytorialny?

Co to jest, czemu służy i jak jest realizowany marketing terytorialny? Przyzwyczajeni jesteśmy, że marketing może być wykorzystywany jedynie...

Narzędzia Public Relations

Utrzymywanie stałych i dobrych kontaktów z klientami to jeden z najważniejszych elementów budowania sprzedaży oraz pozytywnego wizerunku marki na zewnątrz organizacji. Budowanie...