Tampodruk na drobiazgi

Tampodruk na drobiazgi jest to popularna i tania technologia stosowana zwykle do druku na małych przedmiotach o różnorodnych  kształtach. Polega na przenoszeniu farby z kałamarza na przedmiot przy pomocy automatycznej gumowej pieczęci – tamponu. Sugerowana powierzchnia nadruku zależy od kształtu przedmiotu i kształtu tamponu, np.: na długopis 60 mm x 7 mm, na kubek 40 mm x 60 mm. Tampodruk stosujemy najczęściej do druku na przedmiotach z tworzyw sztucznych, drewna, ceramiki, szkła i metalu. Warto pamiętać, że druk każdego koloru na przedmiocie jest dodatkowo taryfikowany, dobrze więc zredukować ilość kolorów w logo i treści nadruku do niezbędnego minimum. Proszę również pamiętać, że nadruk w kilku miejscach na jednym przedmiocie również jest taryfikowany osobno za każde miejsce. Na szczęście tampodruk można zetrzeć, zmyć specjalnym rozpuszczalnikiem (PS2) w przypadku błędu, choć nadruk pozostawia mikroskopijny wżer widoczny pod światło.

Drukowanie tamponowe (tampodruk) to technika drukowania wklęsłego. Polega na nanoszeniu na podłoże farby z płaskiej formy drukowej, posiadającej wklęsłe elementy drukowe, za pomocą gładkiego stempla (tamponu) o odpowiednim kształcie. Technika ta umożliwia drukowanie na podłożach takich jak: guma, szkło, tworzywa sztuczne. Stosuje się ją do nadrukowania bardzo zróżnicowanych powierzchni, od długopisów, części samochodowe po sprzęt AGD i RTV. Możliwe jest znakowanie dużej ilości przedmiotów w krótkim czasie. Tampodruk charakteryzuje się wysoką rozdzielczością i dobrą jakością nadruku.

tampodruk nadruki

tampodruk nadruki

Ograniczenia:

  1. Obszar zadruku maksymalnego na różnych przedmiotach jest ograniczony (półokrągłe, krzywizny, okrągłe)
  2. Pasowanie kolorów – łatwo pasować 2 kolory. Więcej jest trudniej i drożej (przykład długopis Butterfly/Promoshop)
  3. Ilość miejsc + ilość kolorów buduje nam cenę nadruku (przykład długopis Butterfly/Promoshop)
  4. Nie drukujemy na rzeczach z włoskami – tkaniny, klocki
  5. Czas schnięcia farby – kilka mikrosekund, ale są wyjątki: metal, szkło i ceramika (po dodaniu utwardzacza, farba schnie aż 48 h)
  6. Nieodtłuszczona, brudna, dotykana powierzchnia nie przyjmuje farby w sposób trwały – np.: ręcznie skręcane długopisy lub używane długopisy, na których trzeba coś dodrukować (nowy telefon, nowy adres)
tampodruk na gadżety

tampodruk na gadżety

Sposoby na oszczędność:

  1. Ta sama wielkość matrycy do wykorzystania na różnych przedmiotach.
  2. Wznowienie druku (matryca nadaje się do ponownego użycia w ciągu kolejnych 6 miesięcy lub do 10.000 nadruków)
  3. Nadruk jasnego koloru na ciemnym tle podrażnia nadruk o 50% („syndrom IKEA”). Jeśli możemy, to lepiej zastosować nadruk w kontrze. Lub jeśli gadżet musi pozostać ciemny, użyjmy srebrnej farby, która jest bardzo kryjąca.
  4. Srebrny utwardzony nadruk o ton ciemniejszy od metalu na którym został nadrukowany, świetnie imituje grawer laserowy, a jest kilkakrotnie tańszy.
  5. Nie jest oszczędnością kupienie sobie upominku reklamowego w sklepie, hurtowni, bo taniej, i przyniesienie go do nadruku! Bardzo często mamy do czynienia z tworzywami polipropylenowymi lub impregnowanymi tkaninami, które nie przyjmują standardowych farb drukarskich. Jeśli rzecz jest wykonana z powszechnie występującego w sklepach polipropylenu, to chociaż tańsza, ale trudniej się drukuje – inaczej (droższe farby, polaryzacja przed nadrukiem: czyli podgrzanie do określonej temperatury lub przetarcie specjalnym antystatykiem). Podstawowe tworzywo ABS (95% upominków plastikowych) w popularnych katalogach wspaniale przyjmuje nadruk.
  6. Czy możesz sam sobie spakować towar? Czy towar musi być spakowany? Koszt czynności towarzyszących drukowi jest olbrzymi – pakowanie, rozpakowywanie kartoników, woreczków, bateryjek, montaż i demontaż np.: tarcz zegarów trwa kilkanaście razy dłużej niż samo drukowanie. Buduje to koszty i trwa sporo czasu. Jeśli możemy z tego zrezygnować, zróbmy to i domagajmy się niższej ceny.
  7. Oszczędzimy wiele pieniędzy, gdy odpowiednio wcześnie zadbamy o to, by nasze logo składało się z podstawowych kolorów i dodatkowo, żeby istniało w wersji monochromatycznej (jednokolorowej). Profesjonalnie zaprojektowane logo powinno opierać się o kolory ze skal podstawowych, a więc powszechnie występujących farb, nie powinno zawierać rastrów i przejść tonalnych. Najlepiej, żeby nie miało więcej niż 3-4 kolory.
  8. Oszczędźmy na nadruku przynajmniej jednego koloru. Wyjmijmy wiodący kolor z logotypu i poszukajmy go wśród kolorów upominków reklamowych i nadrukujmy pozostałe kolory. Wiodący kolor wyjdzie z tła. Ten sam efekt, a koszt wyraźnie niższy.
tampodruk nadruk

tampodruk nadruk

Jak czytać cennik?

Jak wygląda nadruk tampodrukiem?

Co to jest przygotowalnia? Przygotowanie towaru, Matryca, projekt, film, ustawienie maszyny.

tampodruk reklamowy

tampodruk reklamowy